COMPONENTS DE LA PROGRAMACIÓ O UNITAT DIDÀCTICA

A continuació volem compartir la part més teòrica de la unitat.

Objectius d'aprenentatge


Els objectius de cicle en la nostra unitat didàctica expressen les capacitats que els infants han d'haver desenvolupat en acabar aquesta unitat, tenint en compte l'adquisició de coneixements de tipus cognitiu, intel·lectual, metodològic, psicomotriu, actitudinal i de valors afectius i emocionals.

Un altre punt que hem tingut molt present els educadors/es a l'hora d'elaborar els objectius és el dels diferents nivells de complexitat, ja que hem de partir de la base de desenvolupament proper dels infants ( a qui es presenta la unitat didàctica, en aquest cas per a nens i nenes de un i dos anys) que és on es produeix l'aprenentatge
Aquests objectius estaran relacionats amb les capacitats que volem desenvolupar en els infants i que treballarem més específicament durant la nostra unitat didàctica: “Descobrim les primeres emocions en família”. Aquests objectius específics desenvoluparan unes capacitats de manera globalitzada i sempre respectant el ritme i les necessitats dels infants. 


Continguts de la unitat didàctica


Hi ha tres tipus de continguts curriculars: 

  • Els continguts conceptuals fan referència a fets senzills i primeres nocions que serveixen perquè l’infant puguin comprendre i interpretar la realitat. Sobretot en el nivell educatiu dels 0 als 3 anys, els continguts de fet i els conceptes seran els mínims, i es referiran a les primeres nocions que els infants han de tenir respecte a determinats continguts. Volem que els infants construeixin saber. 
  • Els continguts procedimentals són habilitats, destreses i/o estratègies ordenades i orientades a la consecució d’un fi. Estem parlant del saber fer coses.
  • Els continguts actitudinals equivalen a saber ser i comportar-se d’una manera estable i duradora davant determinades situacions, objectes, successos o persones, ens referim al saber estar i conviure.
Els continguts que treballarem en aquesta UD es basaran, doncs, en aquests tres tipus de continguts específics d'una manera equilibrada. La finalitat és, des d'un punt de vista globalitzat i partint dels interessos i necessitats dels infants, aconseguir un aprenentatge que pugui ser útil pel propi infant i el pugui extrapolar a la seva vida fora de l'escola, aportant-li unes capacitats adients al seu nivell maduratiu.

Metodologia

Aquest projecte es basa en com les famílies poden participar activament en un moment important en la vida dels seus infants i que és el procés d'adaptació a les llars d'infants. 
Per dur a terme aquest propòsit, incloem propostes per afavorir el desenvolupament de les tres àrees de desenvolupament i l'aprenentatge dels infants de 1 a 2 anys amb una línia de treball que considerem més adequada a l'hora d'elaborar les nostres programacions a l'aula. Hem basat la nostra metodologia en els següents principis metodològics de l'educació Infantil:

  • La perspectiva globalitzadora: que permeti als infants un desenvolupament integral, treballant les seves capacitats a partir de diversos continguts i experiències educatives. Perquè les emocions es poden manifestar i per tant, treballar en molts àmbits, treballarem de forma globalitzada.
  • L'aprenentatge significatiu: on els infants donin sentit als seus aprenentatges i estableixin relació entre els que ja saben i el que han après. A les activitats que es proposaran per desenvolupar aquesta Unitat Didàctica partirem de coneixements i aprenentatges de cada un dels infants , i una de les metodologies que utilitzarem serà la de fer que l'infant se senti lliure per fer, representar, crear i sentir amb llibertat per poder manifestar el seu jo.
  • Pedagogia activa i motivadora: donant possibilitats als infants per a què experimentin, observin, investiguin i on l'educadora proposi i deixi fer.
  • Tractament individualitzat: tractar a cada infant com un ésser individual que forma part d'un grup, respectant sempre el seu ritme de treball.
  • El joc: utilitzarem el joc com a eina de treball, per aconseguir una dinàmica lúdica, motivant i il·lusionant als infants amb la proposta de diferents jocs. Una vegada aconseguim motivar als infants es treballarà la seva creativitat i així aprendran mentre juguen. 
Com a professores de la llar treballarem tots aquests punts a través de diferents activitats constructives i agradables distribuint als infants i a les famílies en petits i grans grups. Hi haurà activitats de representar, de crear, de moure'ns, d'experimentació, de cantar i de parlar. Amb aquesta varietat d'activitats els infants viuran el procés d'adaptació com una experiència agradable i aniran creant vincles afectius amb els companys i les educadores. Al mateix temps, les famílies el viuran d'una forma més tranquil·la ja que observaran com els seus petits es van relacionant entre ells i es quedaran satisfets d'haver participat en aquest procés tant important, tant per als infants, com per als educadors/es i sobretot per a ells mateixos. 
                          
Considerem que és molt important treballar detalladament el primer contacte entre els infants i la llar ja que és molt significatiu que les famílies i les educadores estableixin un lligam de confiança i seguretat, per tal de que ells ho rebin i tinguin ganes de tornar a la llar cada dia.


Atenció a la diversitat

Per tractar la diversitat a les nostres aules adaptarem la nostra pràctica educativa a les característiques personals de cada infant cosa que ens possibilitarà conèixer amb profunditat les emocions, la sociabilitat i la capacitat d'aprenentatge dels nostres infants.
Per aconseguir una escola inclusiva hem planificat diferents activitats per arribar als objectius establerts a l'etapa i que, a més, despertin l'interès de tots els nens i nenes.
Aprofitarem l'aproximació de les famílies per conèixer els infants des d'una perspectiva diferent i per establir amb les seves famílies uns criteris comuns i consensuats per ajudar-nos a actuar davant determinades situacions.
 
La nostra acció educativa es basarà en els següents principis: 
  • Acollir i potenciar tots els aspectes positius que els infants i les famílies aportin per tal d'enriquir aquest procès educatiu compartit. 
  • Mostrar confiança respecte de les possibilitats dels nens i les nenes.
  • Rebutjar les atribucions negatives i estàtiques respecte de determinats aspectes que en alguns moments els nens i nenes poden manifestar i preocupar.
  • Promoure la curiositat i les ganes d'aprendre dels infants.


Atendrem a l'infant que presenti necessitats educatives especials, adoptant la resposta educativa que millor s'adapti a les seves característiques i necessitats personals i comptaran per a això amb la col·laboració dels serveis d'orientació educativa.Durant el desenvolupament de la UD “Descobrim les primeres emocions en família” tots els infants compartiran els mateixos objectius, continguts i criteris d'avaluació tret dels casos que sigui necessària una adaptació curricular, on es modificaria la part concreta de l'activitat que ho requereixi. Per a què les activitats donin resposta a les necessitats individuals de cada infant agruparem  els infants en:

  • Grup gran: els infants que presentin un grau més alt de maduresa serviran com a models dels que tinguin més dificultats. Sempre animarem la participació d'aquells que tenen més dificultats i motivarem els infants amb ritmes més ràpids per a qu treguin el màxim de profit dels seus aprenentatges i siguin capaços de respectar el ritme dels seus companys. 
  • Grup petit: Donarem una especial importància i una atenció més individual als infants amb timidesa, amb baix nivell de desenvolupament lingüístic i amb dificultats per expressar les seves emocions, ajudant-los a fer-se entendre, a sentir-se escoltats i a ser una mica més protagonistes, fets que els ajudaran a augmentar la seva autoestima.


Avaluació


Mitjançant l'avaluació valorarem tant els aspectes relacionats amb el progrés dels infants com  la coherència i eficàcia de la nostra unitat didàctica “Descobrim les primeres emocions en família”Aquest procés integral d’avaluació recau en l’equip d'educadors/es, que ha de vetllar perquè es realitzi en tres moments: abans, durant i després de l’aplicació de la proposta educativa; i ha de ser continuada, individualitzada, global, coherent amb la programació i integradora. Així doncs, plantegem fer l'avaluació a partir de l'observació constant i sistemàtica, i la durem a terme en tres fases:
  • L'avaluació inicial (inici) la realitzarem al començament del curs escolar mitjançant entrevistes a les famílies, un registre del període d'adaptació a l'escola infantil, una avaluació inicial.

  • L'avaluació contínua (durant) ens servirà per mesurar si s'han assolit tots els objectius i per valorar els progressos i les dificultats dels infants com els diferents elements que intervenen en el procés.

  • L'avaluació final o sumativa ens permetrà comprovar en quina mesura els infants han assolit els objectius proposats en el projecte curricular.


Durant aquestes tres fases valorarem:
  • Aspectes relacionats amb el progrés dels infants
  • La tasca educativa i l'actuació de les educadores
  • El paper de les famílies en les diferents activitats
  • L'adequació de cada activitat per separat.




Valoració del progrés i evolució dels infants


 Els indicadors que ens permetran observar i valorar el grau d’assoliment dels objectius de l’infant s'escolliran tenint en compte tots els aspectes de la personalitat de l’infant, no solament el nombre de coneixements adquirits i la qualitat d’aquests coneixements. El model de recollida de dades que farem servir és l’observació i la recollida de les dades en diferents pautes. Els indicadors d’avaluació seran observables i mesurables per poder determinar així el grau d’assoliment, adequació i progrés dels aprenentatges de l’alumnat. També recollirem informació dels infants per decidir de quina manera es recollirà aquesta a través de:

    • Observació directa e indirecta.
    • Observació natural estructurada y no estructurada.
    • Graelles d’observació
    • Escales estimatives
    • Pautes d’enregistrament de conductes
    • Qüestionari.
    • Diari escolar.
    • Entrevistes.
    • Comunicació diària amb la família.


Hi ha tres moments clau per fer l'avaluació: abans de començar el procés, durant el procés i després del procés. També cal precisar la durada i la periodicitat de les observacions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada