Quines són les nostres funcions com a educadores?
1-Planificar i organitzar l’ambient educatiu
- Preveure i planificar el temps, facilitant que les seqüències
d’activitat quotidianes es visquin amb total naturalitat i sense
presses.
-
L’organització de l’espai i els materials ha de respondre a les
necessitats dels infants i als criteris de: seguretat, autonomia,
intimitat, relació i activitat.
-
Oferir uns espais estables en els quals els nens i les nenes puguin
orientar-se i explorar autònomament, planificar zones on es pugui
estar sol, jugar en petit grup.
-
Els
materials han de ser seleccionats per la seva qualitat sensorial, per
les possibilitats d’afavorir l’acció
de l’infant i per les diferents possibilitats d’experimentació i
ús. A la vegada han de promoure la iniciativa, la curiositat i la
creativitat dels infants.
-
La vida quotidiana demana adaptar-se a les necessitats individuals i
grupals; per això cal que l’organització dels temps, dels espais
i de les activitats sigui flexible, introduint els canvis a la
planificació inicial sempre que sigui necessari.
2-Promoure el desenvolupament de les capacitats dels infants
-
La persona educadora esdevé guia i acompanyant del procés
d’aprenentatge de l’infant oferint-li un entorn que afavoreixi la
concentració, la descoberta, la interacció i la creativitat.
-
La seva intervenció s’ha de centrar a facilitar situacions que
suggereixin múltiples possibilitats d’acció als infants, i a
permetre que l’infant en faci la seva pròpia exploració, evitant
demanar-li una resposta única i que satisfaci només la perspectiva
de l’adult.
-
Cal respectar i acollir les diferències individuals tant en la forma
de ser com en els ritmes i processos d’aprenentatge.
-
Les persones educadores són mediadores entre l’infant i l’entorn
cultural i social. La seva experiència i el seu coneixement sobre
l’entorn els permet ajudar l’infant que es construeixi la seva
pròpia visió del món.
-
La intervenció ha d’anar orientada a posar en contacte els
coneixements de l’adult amb les descobertes dels infants, per tal
que els infants puguin extreure les característiques de la vida
sociocultural pròxima.
3-Acompanyar l’activitat dels infants
-
La persona educadora facilita l’activitat dels infants a partir de
la seva actitud de confiança i suport.
-
Cal facilitar que els infants prenguin les seves pròpies decisions,
posin a prova els seus recursos, assaboreixin els seus èxits i
progressin en la tolerància a la frustració.
-
L’adult ha d’intentar canalitzar els interessos dels infants,
preveure i reconduir possibles conflictes i facilitar el
desenvolupament d’estratègies per a l’autocontrol.
-
Quan els infants necessiten suport, la proximitat de l’adult o una
mirada són suficients per a sostenir la seva activitat i aportar-los
la seguretat necessària per continuar essent actius.
-
Cal estar atent a les demandes d’ajuda dels infants, oferint-los
l’ajut necessari perquè puguin fer allò que sols no aconseguien
fer, i retornant-los el protagonisme tan aviat com sigui possible.
-
La persona educadora, a partir del coneixement dels infants i de la
pròpia experiència, ha d’intuir el moment en què ha de prendre
la iniciativa per dirigir l’activitat dels infants, fer propostes
noves per canalitzar la seva l’energia, o per retornar la calma al
grup.
-
La seva intervenció variarà en funció de les diferents situacions:
agrupant i disposant els materials de forma estratègica per promoure
l’acció dels infants, mostrant interès, participant i
sorprenent-se de les seves descobertes.
4-Observar i documentar
-
L’observació i la documentació són eines fonamentals per a
l’educador en la mesura que li permet aprofundir en el coneixement
de cada infant, en la dinàmica del grup classe i en l’anàlisi
dels processos educatius en general.
-
La documentació de l’activitat diària en què s’impliquen i
participen els infants permet donar a conèixer a les famílies i
altres professionals la tasca educativa de la llar; evidenciar les
capacitats dels infants permet a les persones educadores programar
noves situacions educatives que, partint dels coneixements i
interessos dels infants, ofereixin la possibilitat de seguir
construint coneixements.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada