EL PAPER DE L'EDUCADORA


Quines són les nostres funcions com a educadores?



1-Planificar i organitzar l’ambient educatiu

- Preveure i planificar el temps, facilitant que les seqüències d’activitat quotidianes es visquin amb total naturalitat i sense presses.
- L’organització de l’espai i els materials ha de respondre a les necessitats dels infants i als criteris de: seguretat, autonomia, intimitat, relació i activitat.
- Oferir uns espais estables en els quals els nens i les nenes puguin orientar-se i explorar autònomament, planificar zones on es pugui estar sol, jugar en petit grup.
- Els materials han de ser seleccionats per la seva qualitat sensorial, per les possibilitats d’afavorir l’acció de l’infant i per les diferents possibilitats d’experimentació i ús. A la vegada han de promoure la iniciativa, la curiositat i la creativitat dels infants.
- La vida quotidiana demana adaptar-se a les necessitats individuals i grupals; per això cal que l’organització dels temps, dels espais i de les activitats sigui flexible, introduint els canvis a la planificació inicial sempre que sigui necessari.

2-Promoure el desenvolupament de les capacitats dels infants

- La persona educadora esdevé guia i acompanyant del procés d’aprenentatge de l’infant oferint-li un entorn que afavoreixi la concentració, la descoberta, la interacció i la creativitat.
- La seva intervenció s’ha de centrar a facilitar situacions que suggereixin múltiples possibilitats d’acció als infants, i a permetre que l’infant en faci la seva pròpia exploració, evitant demanar-li una resposta única i que satisfaci només la perspectiva de l’adult.
- Cal respectar i acollir les diferències individuals tant en la forma de ser com en els ritmes i processos d’aprenentatge.
- Les persones educadores són mediadores entre l’infant i l’entorn cultural i social. La seva experiència i el seu coneixement sobre l’entorn els permet ajudar l’infant que es construeixi la seva pròpia visió del món.
- La intervenció ha d’anar orientada a posar en contacte els coneixements de l’adult amb les descobertes dels infants, per tal que els infants puguin extreure les característiques de la vida sociocultural pròxima.

3-Acompanyar l’activitat dels infants

- La persona educadora facilita l’activitat dels infants a partir de la seva actitud de confiança i suport.
- Cal facilitar que els infants prenguin les seves pròpies decisions, posin a prova els seus recursos, assaboreixin els seus èxits i progressin en la tolerància a la frustració.
- L’adult ha d’intentar canalitzar els interessos dels infants, preveure i reconduir possibles conflictes i facilitar el desenvolupament d’estratègies per a l’autocontrol.
- Quan els infants necessiten suport, la proximitat de l’adult o una mirada són suficients per a sostenir la seva activitat i aportar-los la seguretat necessària per continuar essent actius.
- Cal estar atent a les demandes d’ajuda dels infants, oferint-los l’ajut necessari perquè puguin fer allò que sols no aconseguien fer, i retornant-los el protagonisme tan aviat com sigui possible.
- La persona educadora, a partir del coneixement dels infants i de la pròpia experiència, ha d’intuir el moment en què ha de prendre la iniciativa per dirigir l’activitat dels infants, fer propostes noves per canalitzar la seva l’energia, o per retornar la calma al grup.
- La seva intervenció variarà en funció de les diferents situacions: agrupant i disposant els materials de forma estratègica per promoure l’acció dels infants, mostrant interès, participant i sorprenent-se de les seves descobertes.

4-Observar i documentar

- L’observació i la documentació són eines fonamentals per a l’educador en la mesura que li permet aprofundir en el coneixement de cada infant, en la dinàmica del grup classe i en l’anàlisi dels processos educatius en general.
- La documentació de l’activitat diària en què s’impliquen i participen els infants permet donar a conèixer a les famílies i altres professionals la tasca educativa de la llar; evidenciar les capacitats dels infants permet a les persones educadores programar noves situacions educatives que, partint dels coneixements i interessos dels infants, ofereixin la possibilitat de seguir construint coneixements.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada